Aleksanders Skoleoppgaver

Her kommer skoleoppgavene mine fra Westerdals utover året.

tirsdag, oktober 31, 2006

Tte korte tekster som handler om kommunikasjon.




Nyttekommunikasjon

Kommunikasjon er følelser, sterke følelser! Kommunikasjon sier noe om hvem du er, hvem du prøver å være og hvordan du ser på mottakeren. Kommunikasjonen er ikke lenger basert på avsender og mottaker, hvor avsenderen sitter med all makt. Det er hele tiden en gjensidig samhandling, siden man må samarbeide for at kommunikasjonen skal lykkes. Det nytter ikke å snakke om persepsjon, hvis mottakeren ikke forstår ordets betydning, da må det samarbeides. Ofte kan det faktisk være slik at det er mottakeren som sitter med makten, siden personen i avsenderrollen er avhengig av at budskapet blir forstått, for eksempel i reklame. Det må være lettfattelig nok til at målgruppen skjønner budskapet, ellers kjøper ingen produktet.



Informativ kommunikasjon

Det er ikke mulig å la vær å kommunisere, for ved å ikke kommunisere, kommuniserer du jo at du nettopp ikke vil kommunisere, noe som egentlig ikke var hensikten i utgangspunktet, , for det er nemlig ikke alltid at man tenker så nøye over hvordan man egentlig kommuniserer, noe som kan få fatale følger, siden vi mennesker, i hvert fall jeg, er veldig fordomsfulle og danner straks et bilde av den andre personen ut ifra hvordan han kommuniserer både bevisst, men også ubevisst, og det er som sagt skummelt, for ved å lese opp denne teksten, som altså er et eksempel på en måte å kommunisere på, er jeg ufrivillig blitt satt i en bås jeg sikkert ikke i utgangspunket valgte å være i, for den er jo tung og lite direkte, og svaret er fordi hele teksten er jo uten punktum!



Emosjonell kommunikasjon

Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønte spørsmålet, derfor er det ironisk nok kommunikasjonssvikt i oppgaven vi fikk om å beskrive kommunikasjon. Hva jeg føler om kommunikasjon, er det det jeg skal svare på? Jeg føler egentlig ingenting om kommunikasjon jeg, det er liksom bare der, uten at jeg tenker på det. Men noe irriterer meg, og det er dårlig språk. Jeg synes det er vanskelig å respektere en person som hverken (ja der kan du se, til og med Mac kan ikke språket. Hverken kan skrives med enten V eller HV, det er valgfritt) kan snakke skikkelig, eller skrive vanlig norsk. Er ikke det emosjonelt da? Jeg tror det.