Aleksanders Skoleoppgaver

Her kommer skoleoppgavene mine fra Westerdals utover året.

tirsdag, oktober 31, 2006

Notater til observasjonsoppgaven

Dette er notatene jeg skrev da læreren vår Trond hadde veiledning med oss. Se deretter på referatet fra samme oppgave. Et tydelig kommunikasjonsproblem!

Observasjon Akersveien. Klokken 18.00 23.oktober

Duskregn/ regn
Høstmørke
Kirke, kirkegård
Små tette hus. Gamle
St. Sunniva katolske barneskole
Butikk på hjørnet
Gresskar
Lite trafikk
Mørkt i vinduene
Alle har vært, eller skal til et sted
Dagligvarebutikken= Grønn pose
Damstredet, små gamle hus
En drøy kilometer lang
Stille, men ikke skummelt
Hammersborg fritidsklubb har diskotek i kjelleren, ellers stille
En vei med gjenomgangstrafikk. Alle skal til noe


Observasjon klokken 08.00 24. Oktober

Frostrøyk
Små skolebarn
Tomme gater, ingen biler
Lite folk/ mye folk. Puljer
Løv på bakken, løv på biler.
Vått
Grått
Idyllisk




Daniel og Benedikte
Fremmed i en lukket gate. Gammel bebyggelse. Skole, stor åpen plass. Stort felt, vanskelig å finne frem. Kronglete. Man blir mistenkeliggjort. Små barn, familier, beskyttende. Få fram det fremmede. Er det noe spesielt, eller rart? Gate/ Gade, forskjell på skrivemåten. Ett eller to ord. Gamle mennesker i området. Ila området, arbeiderklasse, vanlige folk. Fine hus. Alle er modernisert. Svære trær. Ikke så langt unna jødiske distriktet. Ila skole synes fra veien. Ensom og trang. Veldig lite som skjer. Fremmed aspektet er noe man kunne spilt videre på. Vanskelig å notere for en voksen mann. Mye småbarn der. Alle var på vei til noe, de var ikke der fordi de bare var der.

Aleksander og Celine
Kontorer, håndverkere, mye historie, religion, kontraster, gravplass, Oslos eldste ungdomsklubb, representerer mye gammelt i Oslo.

Marit og Bjørn
Tredelt gate. Mange som går tur med hunden sin. Narkoman med rollerblades. Sofienbergparken. Skummelt sted for omsetning av mye rart. Opprinnelig en gravplass, fram til 1920. Stemning. Kontraster, horror, små ekko av skritt. Drypp fra busker.


Utstilling
Handlingsplan, onsdag morgen. Sy sammen til en helhet. f. eks tre forskjellige løsninger= Noen må fjerne noe. Vilje til å gi og ta. Forflytte observasjonen til et helt nytt kollektivt rom. Det skal inn i et rom med fire andre storgrupper. Tenk på det... Fredag formiddag. Jobbe med det store fellesskapet, det visuelle.



















Akersveien: Gaten er skummel utenpå men snill inni
Hermann Foss gate: Daniel er skummel utenpå men snill inni
Rathkes gate: Gaten er snill utenpå, men SKUMMEL inni...