Aleksanders Skoleoppgaver

Her kommer skoleoppgavene mine fra Westerdals utover året.

fredag, januar 26, 2007

Ola Bauer- Metoden

Denne teksten var i forbindelse med en teoridel vi hadde om forskjellen på dekonstruering og rekontruering av tekst. Vi skulle i denne oppgaven bryte ned en tekst (dekontruere) for så å bygge en ny tekst opp igjen ut i fra "skjelletet" til den gamle. Altså skrive relativt likt som en annen forfatter. Det er en kort tekst, for vi fikk ikke så lang tid.


Ola Bauer: Metoden
En grønnblank spyflue surrer seg inn i edderkoppnettet som kutter et hjørne av det støvete vinduet. Han hører suset fra skogen. Suset har stemme. Suset kommer nærmere. Suset skal ta ham. Han presser hendene mot ørene. Men øynene fanger opp et grått blink utenfor vinduet. Han lukker øynene og sparker hælene mot dodøra. Den er stengt fra utsiden.


Notater:
Personifisering gjør teksten barnslig. For å få fram synet til en liten gutt. Naivisme, svak, liten. Repetisjon. Forsterkning. Fortellertid er lik historisk tid, gjør teksten drivende og spennende.


Min tekst:
Et stort flak av et snøfnugg legger seg over snuten hans, og smelter sakte ned mot munnen i det han begynner å bevege seg. Raskere nå. Vinden er på hans side. Vinden er til å stole på. Også i dag forteller vinden hvor langt bak hans fiender er.
Han ser seg om etter åpninger i skogen idet trærne farer raskere og raskere forbi. Han bykser over stokk og stein, tørr mose og enger av lav. Han må huske dette stedet til en senere anledning tenker han. Når jeg bare får ristet den glefsende hunden av meg. Oktober har begynt som vanlig.
Det er jaktsesong.